Vraag nu uw offerte

De zoektocht naar een gebruiksvriendelijke captcha

captcha, gebruiksvriendelijk, innovatie, usability

Men komt ze vaak tegen op internet, de zogenaamde captcha's of afbeeldingen met vervormde letters die moeten overgetypt worden. Ze zorgen ervoor dat je kan “bewijzen” dat je een mens bent, en geen computer. Maar waarom zijn ze zo gebruiksonvriendelijk? En is er dan niemand creatief genoeg om een betere oplossing te bedenken?

Het woord “captcha” is de afkorting voor “Completely Automated Public Turing-test to tell Computers and Humans Apart”. Een hele mond vol, maar het klinkt gelukkig ook een beetje als “ik heb je gevangen”, en dat is mooi meegenomen. Want vangen, daar draait het om: captcha's worden immers ingezet in de strijd tegen spamberichten op online formulieren zoals contactformulieren, blogs, forums en dergelijke meer.

captcha Vaak valt het op dat dergelijke spamberichten niet manueel ingevuld worden door de spammer, maar wel automatisch. Een computer (een “spambot”) gaat op zoek naar formulieren, en vult deze automatisch in met voorgedefinieerde of random gegevens. Vandaar dus dat een captcha in staat moet zijn om mensen en computers van elkaar te onderscheiden, of “tell computers and humans apart”.

De eenvoudigste oplossing daarvoor is inspelen op het feit dat een computer niet kan “zien” zoals een mens. Er wordt dus een visuele test gemaakt die erin bestaat letters over te typen uit een afbeelding. Omdat sommige programma's toch al uit deze afbeeldingen de juiste letters kunnen aflezen, worden ze vervormd, zodat wij (mensen) ze wel herkennen, maar computers niet meer (althans, voorlopig niet, want programmeurs zitten niet stil!). Die visuele proef heet Turing-test.

Het grootste probleem met deze methode is de gebruiksvriendelijkheid: soms zijn letters gewoon niet leesbaar, of vallen ze zelfs buiten de figuur. Hiervoor bestaan wel oplossingen, maar die gaan hoe dan ook voorbij aan het basisprobleem, namelijk dat de gebruiker moet bewijzen dat hij een mens is. Was een computer niet ontworpen om ons werk uit handen te nemen, in plaats van ons nutteloos letters te laten overtypen?

Eigenlijk is het spamprobleem veel eenvoudiger op te lossen zonder captcha, namelijk door na te gaan of de bezoeker die een reactie plaatst al eerder actief was op de website. Er zijn geen extra trucs voor nodig, de bezoeker merkt er helemaal niets van, en ondervindt er dus ook geen last van. De uitwerking is bovendien erg eenvoudig en licht (geen extra belasting voor de server of de browser).

Aurealis kiest er dus bewust voor deze eigen oplossing te gebruiken op elke website die we maken. De resultaten tot hiertoe zijn perfect, bots worden adequaat geweerd (uiteraard werken we met een controle voor de zekerheid), en bezoekers doorlopen de procedure zonder dat ze er last of zelfs weet van hebben. Bezoekers worden niet langer afgeschrikt of geïrriteerd, en vullen sneller het formulier in, wat alleen maar in het voordeel van de beheerder van de website is.

Onze zoektocht naar een gebruiksvriendelijke captcha hebben we dus succesvol afgerond. Dit illustreert nog eens de aandacht die we besteden bij de uitwerking van elke website, tot zelfs in de onzichtbare details toe! We doen dit om de website beter te maken, en zo dus de klanten echt vooruit te helpen!

 

Wie is Aurealis

Aurealis is een gedreven onderneming die zich specialiseert in webontwikkeling op maat: van de kleinste website tot een complexe applicatie om uw zaak te vereenvoudigen.

Dit alles wordt uitgewerkt met oog voor kwaliteit, en geleverd met een onberispelijke service, ook na de oplevering!

Onze diensten omvatten webdesign (ontwerpen en ontwikkelen van websites), maar vooral webontwikkeling (online software op maat - webapplicatie ontwikkeling) en ook grafisch werk (drukwerk, logo-ontwerp, storytelling, ...).

Geef ons gerust een seintje, onze service start hier!

 

Terug naar Aurealis Labs