Vraag nu uw offerte

Een mooi design, maar ook een webdesign?

drukwerk, ervaringen, grafisch ontwerp, schermresoluties, usability, webdesign

Een prachtig design dat toch niet voldoet als webdesign voor een website. Het bestaat, en duikt spijtig genoeg vaak op. In dit artikel beschrijven we graag even onze ervaringen, en het waarom.

Recent mochten we voor een klant de bestaande website helemaal vernieuwen, inclusief de uitwerking van een nieuw design. De klant had van in het begin aangegeven actief mee te willen werken aan dat design. Uiteraard lieten we dit graag toe! Wat kan je meer willen dan een klant die actief meewerkt en goed weet waar hij naartoe wil?

Nochtans bleek het webdesign-proces geen sinecure. De klant hielp ons goed, maar toch was het niet makkelijk: zonder dat wij er zelf bij stilstonden verwerken wij in ons webdesign heel wat extra elementen die niets met het design zelf te zien hebben.

Het gaat daarbij vooral om de gebruiksvriendelijkheid, en het inspelen op het verwachtingspatroon van de bezoekers. Het indelen van de beschikbare ruimte in functie van het design, rekening houdend met alle noodzakelijke elementen bleek minder evident dan gedacht. Telkens als onze klant met een nieuwe suggestie kwam, werkten we deze uit, en toonden deze in verschillende situaties, zowel op kleine schermen (1024px) als grote (1600+ px). Vaak moesten we terug naar de tekentafel, niet omdat het niet goed was, maar wel omdat de gevolgen van de aanpassing veel verder gingen dan onze klant kon inschatten. Gelukkig werkte hij telkens met de glimlach een nieuw idee uit, en stond hij open voor onze bedenkingen.

We kunnen dus vaststellen dat een prachtig design niet altijd een goed webdesign is. Moeten we daar dan uit besluiten dat men het als klant beter gewoon overlaat aan de webdesigner? Zeker niet! We verwelkomen juist graag kritische klanten, die goed weten waar ze mee bezig zijn. Maar het is wel belangrijk om ook rekening te houden met de visie van het webbureau. Want zij hebben als geen ander ervaring in het bouwen van websites, en houden (vaak zonder er bewust bij stil te staan) rekening met veel meer zaken dan alleen het aspect “mooi”.

Een ander mooi voorbeeld waarmee dit verhaal kan geïllustreerd worden is een fout die men spijtig genoeg ook vaak aantreft: een prachtig webdesign, dat helemaal niet afgestemd is op het web, maar wel op drukwerk. Zo is het bij drukwerk belangrijk om veel witruimte te creëren. Bij webdesign is witruimte eerder belangrijk om rust te brengen, en overzicht, maar veel minder als “design-statement”. Een fout die dus vaak voorkomt is dat grafische ontwerpers ook een “webdesign” creëren, al dan niet op basis van brochures of ander drukwerk, maar dat helemaal niet voorzien is op de specifieke eisen die een website aan zijn design stelt. Het resultaat ziet er vaak wel mooi uit, maar scoort vaak ondermaats in de tevredenheid van de bezoekers. En dat wil je eigenlijk net vermijden! Of niet soms?

 

Wie is Aurealis

Aurealis is een gedreven onderneming die zich specialiseert in webontwikkeling op maat: van de kleinste website tot een complexe applicatie om uw zaak te vereenvoudigen.

Dit alles wordt uitgewerkt met oog voor kwaliteit, en geleverd met een onberispelijke service, ook na de oplevering!

Onze diensten omvatten webdesign (ontwerpen en ontwikkelen van websites), maar vooral webontwikkeling (online software op maat - webapplicatie ontwikkeling) en ook grafisch werk (drukwerk, logo-ontwerp, storytelling, ...).

Geef ons gerust een seintje, onze service start hier!

 

Terug naar Aurealis Labs